Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-24, 08:18   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Som mange viktige debatter blir også denne forkludret av at vi har et dårlig begrepsapparat for å diskutere. "Verdiskaping" betyr "skatteinntekter " i denne sammenheng. Verdiskapning betyr ikke at arbeidet i skole- eller helsevesen ikke er verdifullt eller nødvendig for å skape skatteinntekter (verdiskaping) på sikt. Det tror jeg de fleste forstår.

Vi må ha nok aktivitet i landet som skaper skatteinntekter (verdiskaping) for å finansiere velferdsstaten. Sånn er det bare, ikke noe vits å krangle om det.

Det vi bør diskutere er heller
1) hvordan øke skatteinntektene (verdiskaping)
2) hvordan prioritere hvis skatteinntektene stagnerer og behov for offentlig velferd på samme nivå som i dag øker. Hvem eller hva skal da få mindre penger over det offentlige budsjettet?

Nå spør jeg fordi jeg ikke forstår, ikke for å kverulere.
Betaler ikke ansatte på skoler eller i helsetenester skatt? Eller teller ikke denne skatten som verdiskaping? Er bare skatt fra privat sektor verdiskaping?
Hva da med privatsektor som får støtte? Slik som en del smal media og feks landbruket? Er det da ikke verdiskaping? Små bedrifter som får støtte via Innovasjon Norge? Om det bare er skatteinngang fra bedrifter som er helt uten støtte som regnes som verdiskaping skjønner jeg at det blir lite. Men jeg får det ikke helt til å gå opp?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat