Vis enkelt innlegg
Gammel 07-02-24, 12:25   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Debatten i går?

Jeg var ikke hjemme i går kveld, men så Debatten nå. Jeg har aldri vært noen fan av Fredrik Solvang, og denne gangen synes jeg han gjorde en ordentlig dårlig jobb. Han skjønner tydeligvis ikke systemet, han heller og han glemte nok å forberede seg. Han blir bare fnisete og slitsom. Det er også helt merkelig at man på forhånd kan bestemme at en debatt ikke skal inneholde debatt. Deltakerne hadde sagt at de ikke ønsket å debattere og det ble jo bare rart. Dette er noe av det verste mølet jeg har sett og det er synd. Temaet er så viktig!

Jeg er alvorlig bekymret for det norske landbruket og enda mer over at store deler av det norske folk ikke bryr seg. Folk har distansert seg så til de grader fra hvor maten vår kommer fra og det eneste fokuset er at maten skal være så billig som mulig. Det er totalt meningsløst. Vi er blant verdens rikeste, vi kjører være svindyre biler av siste modell til butikken og velger den billigste maten vi finner uten tanker på annet enn pris. Vi ofrer ikke matprodusentene en eneste forbanna tanke. Det betyr null og nada om bonden har fått skikkelig betalt for maten man spiser. Folk bryr seg ikke. De er langt mer engasjert i den siste episoden i serien de strømmer, hvem som dolket hvem i ryggen på Farmen i går kveld eller hvilke farge de skal velge på veggen sin. Denne likegyldigheten er farlig.

Ja, systemet er komplisert, men faen heller, dette er viktig. Folk både på FP og andre steder klarer å sette seg inn i kompliserte system og ta et standpunkt om de vil. Når det kommer til norsk landbruk, vil de ikke. Folk bryr seg ikke. Legg ned, vi kan like gjerne flytte til storbyene hele gjengen og spise importert mat. Denne forventningen om at norske bønder skal jobbe gratis dugnad for at vi skal få norsk mat, må snart ta slutt. Folk jobber helsa av seg!

Jeg er ikke bonde, men jeg har venner som er det. En av dem er for tiden innlagt på dps døgnavdeling pga alvorlig depresjon. Han har prøvd litt for hardt og litt for lenge å produsere verdens reneste mat for omtrent ingen lønn. Han jobber minimum timer hver dag 365 dager i året. Han har omtrent ingen inntekt og familien lever i praksis på konas lønn som helsefagarbeider. Jeg håper han velger å legge ned når han blir frisk nok til å ta stilling til det. Han er den nest siste melkebonden i sin del av sin kommune. For ti år siden var de 20 aktive melkeprodusenter. Slik er det i mitt område også. For 20 år siden var det nærmere 25 bruk i drift her, nå er det en melkeprodusent og en kjøttprodusent. Trolig er det ingen om få år. Det river grunnlaget for bosetting bort.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat