Vis enkelt innlegg
Gammel 16-02-24, 20:46   #51
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.520
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommune vil kun motta flyktninger fra Ukraina

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det handler ikke om at Drammen skal få de enkle og de andre kommunene skal få de krevende. Drammen har store integreringsproblemer, ligger i toppsjiktet på landsbasis mht barnefattigdom og kommunen har generelt dårlig økonomi. Kommunesammenslåingen har ikke gjort ting enklere… Ungdomskriminaliteten er også økende.

Jeg tror dette med midlertidighet har hatt mye å si for vedtaket kommunen har gjort her, og selv om jeg personlig mener at det er feil å bare ville ta inn ukrainere kan jeg forstå det sett i lys av kommunens problemer.

Det er fælt å si det, men jeg gjør det, lell: Flyktninger er BARE problemer. De kan ikke språket, de kan ikke kulturen, de kan ha problemer med praktiske ting (som feks å kjøre på snø og is), de har ofte ikke utdannelse, de er fattige, de kan ha kulturelle skikker (feks religiøse grunner til å ikke bruke prevensjon) som "krasjer" helt med det norske samfunnet, de kan ha traumer som krever mye bistand, barna deres trenger IOP, de kan ha sykdommer som er ukjente for det norske helsevesenet som gjør at de ikke får god nok hjelp etc (bare ser for meg hvordan noen med sovesyken hadde blitt mottatt av det norske helsevesenet ...)

Grunnen til at vi - Norge - tar imot flyktninger er av humanitære grunner. Det vil aldri "lønne" seg. Jeg skrev "lønne" i gåseøyne - jeg mener jo at det å yte hjelp og bistand og det å gjøre verden til et bittebittelittegranne bedre sted, er en verdi i seg selv. Det er jo ingen andre kommuner det vil lønne seg for å ta imot flyktninger.

(Når det er sagt - jeg kjenner jeg er skeptisk til Jan Tore Sanner sin kommunereform. Jeg er ikke overbevist om at kostnadsfordelingen mellom stat, fylke og kommune henger helt sammen)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat