Vis enkelt innlegg
Gammel 18-02-24, 14:32   #139
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.852
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommune vil kun motta flyktninger fra Ukraina

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, jeg er enig i at språk er viktig, og at viktigheten av hvordan vi formulerer oss nesten ikke kan overvurderes. Samtidig (eller nettopp derfor) mener jeg at det er viktig å ikke misbruke og vanne ut begrep som hatretorikk. Hatretorikk er et uttrykk for hat mot en bestemt gruppe. Hat er et sterkt ord. Kanskje jeg legger mer i det ordet enn andre gjør?

Men uansett hvor viktig språk er mener jeg at det aller viktigste for å komme noe sted her i verden er å forsøke å forstå. Forstå hva som ligger bak ord og handlinger. Hvis vi kommer dit at vi ikke engang gidder å prøve, men sier "jeg bryr meg ikke om hva du mener, kun ordene du bruker", eller "jeg bryr meg ikke om hvorfor du gjør det du gjør, kun om handlingene dine", da kommer vi ingen vei. Da blir vi sittende fast i hver vår skyttergrav. Det er en farlig vei å gå.

Jeg er kanskje litt mer enn gjennomsnittet ute etter å forstå hva folk egentlig mener med det de sier, i den grad at jeg står i fare for å bagatellisere eller se forbi ugreie formuleringer. Men i dette tilfellet var det flere andre som tok seg av den biten, så da tok jeg meg av tolkningen.

Jeg synes også at bruken av begrepet «hatretorikk» er helt feil her. Det er total utvanning.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat