Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-24, 19:20   #4
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor gi/ikke gi noe til konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Jeg har gjort det slik.

Invitert i selskap = gave
Ungdommer en kjenner godt (venner, nabo osv) = gave (200 kr)
Ingen konfirmasjon = ingen gave

I år skal jeg i tre konfirmasjoner (inkludert eget barn) og har flere i kategorien kjenner godt i tillegg, så det blir litt gaver.

Det Venla sa, men vi har antakelig en litt snevrere gavekrets for venner.

Spiller ikke noen rolle for meg om de deltar i en seremoni her eller der, men for meg er det unaturlig å gi en gave til noe de ikke markerer med feks et selskap. Det er noen få nære venner jeg gir gave til uansett, og da typ 200 kr, det er svært nære venner av meg og/ eller hvor jeg har en direkte relasjon til ungdommen, hvor jeg/ vi har blitt invitert til ungdommens merkedager opp gjennom, f.eks. Hvor det bare er barnet til noen jeg ikke omgås noe særlig er det ikke aktuelt med gave for oss dersom vi ikke er invitert( og da vil man sjelden være invitert).

Gir ikke gaver til barnas venner. Det sa jeg fra i god tid på forhånd at jeg ikke kom til å bidra til pengebytting, de kunne skrive et hyggelig kort og gratulere med dagen. Unntak et barns venn hvor barnet var invitert i konfirmasjonen som gjest av konfirmanten.

Da jeg vokste opp hørte familien til en menighet som ikke drev med barnedåp/ konf. Det ble da den aktuelle våren likevel arrangert en familiefest for å markere overgang fra barn til ungdom, med mat, taler og gaver. Ikke ulikt en konfirmasjon selv om ordet ikke var på dagsordenen.

Sist redigert av Charlie : 25-04-24 kl 19:25.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat