Vis enkelt innlegg
Gammel 12-05-24, 14:13   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Spør om landbrukspolitikk»-tråden

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Takk for svar. Jeg må lese innholdet i lenken senere, men hvor i det du skriver skal verdiøkningen inn? Jeg tenker at du beveger deg litt inn i det de små familiebedriftene roper om, nemlig formuesbeskatning på bundet (investert) kapital (beveger meg på tynn grunn nå, men kanskje du eller andre kan korrigere meg hvis jeg tar feil). Eller som i min lille bedrift - at overskuddet som regel ikke er mer enn at vi holder hodet over vannet, og må veie eventuelle investeringer veldig nøye? Eller er jeg helt på jordet?

Nei, du er ikke på jordet.
Verdiøkningen er ikke noe sted. For den finnes ikke.
Jordbruket har gått fra å ha arbeidsinnsats som sin største kapital til at penger (bygninger, maskiner og jord) er hovedkapital. Dette har vært en ønsket utvikling for å frigjøre nettopp arbeidskraft til andre næringer. Norge trenger flere hender. Men da har bonden plutselig finansiert dette med betydelig risiko og uten mulighet til å hente avkasting.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat