Vis enkelt innlegg
Gammel 26-05-24, 10:41   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønn kraft - noen som skjønner noe?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vindmøller til land: Ødelegger natur og miljø. Norge gjør utenlandske investorer rike

At utenlandske investorer investerer i Norge er en ønsket handling. Å bygge en vindpark er ekstremt dyrt. Jeg syns ikke det er mindre problematisk at Lars Helge Helvig har tjent seg rik på vindkraft enn at et utenlands selskap gjør det. Men hva er alternativet? Som investor tar man en risiko. Det er der mye av konseptet med investeringer ligger.

Solceller: Tja ... ikke så norgesvennlig? Men virker som om det tar litt av i privat sammenheng?

Det store problemet med solceller i Norge er at det ikke fungerer så godt på vinterstid. Det er på vinteren vi (i alle fall per nå) har mest behov for strøm - til oppvarming. Vi har jo nettopp hatt negativ pris på strøm! Hvis solceller virkelig skal fungere, så må batteriteknologien bli mye bedre slik at vi i større grad kan lagre strømmen som solcellene produserer.

Ja, og så har det vært noen virkelig stygge branner etter at solceller har tatt fyr. Skremmende! Forhåpentligvis blir dette bedre jo mer vi lærer om problemstillingen, slik at vi kan tilpasse montering på takene.

Kjernekraft: Må etter min mening være det beste alternativet. Politisk ledelse nekter å snakke om det. Ingen penger til forskning

Å bygge kjernekraftanlegg tar svært mange år. Selve byggingen er ikke spesielt miljøvennlig, og så er det også problematikken rundt det å lagre avfall. Det sagt, så virker det helt koko at man legger ned fungerende kjernekraftanlegg, men heller ender opp med å starte opp igjen kullkraftverk.

Og ellers synes jeg det er mystisk at ting som feks kraftutvinning av tidevann ikke forskes på. Dette er jo veldig stabil og forutsigbar kraft.

Det er også en del usikre faktorer. Systemer som står i havvann vil mye raskere bli ødelagt (salt er et mareritt!) enn systemer som står i ferskvann. I tillegg er tidevann ofte svært store krefter som det ikke alltid er like enkelt å høste av. I tillegg vet man ikke hvor mye dette vil påvirke liv i vann og heller ikke hvordan dette kan påvirke fartøy på overflaten.

Jeg vil tro dette er noe man ønsker å få til, og at man dermed forsker på, men det er kostbart.

Selv er jeg på annemedes side. Ikke bygg ned mer natur! Ikke bygg ut flere hyttefelt! Ikke bygg flere store kjøpesenter! Ikke bygg batteriparker i Norge som skal få kontrakter på vår forholdsvis billige vannkraft. Og hvis man absolutt skal bygge ut mere natur, så sørg i det minste for at dette er noe som kommer det norske fellesskapet til gode.

Og så må vi bli bedre på å tilpasse bruken av strøm. Bruke mye når det produseres mye, og lite når det produseres lite. Samt bruke mindre strøm. Bygge boliger som i større grad kan holde på varmen på vinterstid og kulden på sommeren.

Men jeg er ingen ekspert.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat