Sv: Tips til vg1 skriftlig eksamen engelsk?
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Det er slik at man må tenke at oppgavene i morgen har en sammenheng med bilder og tekst som han har mottatt i dag. Ikke nødvendigvis direkte, men at han kan regne med at dersom det er et tydelig tema i det han har mottatt i dag, vil det være oppgaver relatert til dette temaet i morgen. Det kan være fint å sette seg inn i tekstene og kanskje også drodle litt med ham generelt rundt temaet - kanskje ulike tilnærminger, andre tekster, aktuelle nyhetssaker. Noe som kan få ham til å tenke rundt det.
Mulig noen som har engelsk kan gi enda bedre råd. Men sånn ville jeg tenkt.
Ja, enig i det, men selv synes jeg det var vanskelig å finne noe som helst felles tema i det han fikk utdelt i går. Eksamen var i dag. Han valgte da å se bort fra alt av tekster fra i går.
Etter mye leting, fant jeg nå følgende hos udir (på en side for lærere?). Hadde vært kjekt om jeg hadde funnet den i går...
Forberedelsesdelen skal forberede deg på utfordringer du kan møte på eksamen, men det er kompetansen du viser på eksamensdagen som skal vurderes.
Forberedelsesmateriellet er nettbasert, og er bygd opp av ulike typer tekster. Tekstbegrepet brukes i vid forstand. Tekstene skal være til inspirasjon og til bruk som kilder på eksamensdagen. Du skal ha tilgang på materiellet begge dagene, men lenkene vil ikke fungere på eksamensdagen. For å forberede deg kan du jobbe alene, i par og i grupper. Du kan nærlese tekstene i forberedelsesmateriellet og selv søke mer informasjon. Du kan også reflektere over hvordan tekstene henger sammen med egne erfaringer, og tekster som du kjenner fra før av.
https://deltager.eps.udir.no/?delive...58c04481%25232
Og et annet sted: Bruk forberedelsesmateriell for å inspirere, og som en oppmuntring til å samle ytterlige materiell fra dine egne studier som du kanskje kan bruke til eksamen.
Og et annet sted: Det vil ikke bli oppgitt noe overordnet tema i forberedelsesdelen. Tekstene i forberedelsesdelen vil fortsatt ha en sammenheng, men det vil ikke samles under en overskrift eller innledning. Dette gir rom for en videre tolkning av tekstene der.
Legger det her, i tilfelle andre lurer på det samme. Selv skulle jeg gjerne hatt denne infoen i går.
Sist redigert av Pelle : 30-05-24 kl 15:21.
|