Sv: Streiker for større forskjeller
Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.
-og dette betyr i praksis at Akademikerne/Unio streiker MOT minstelønnsbestemmelser og at 25 % av potten skal fordeles sentralt.
Jeg skjønner ikke helt tankegangen her, i min stillingstype finnes ingen minstelønn. Når fagforeningen forhandler frem en pott til fordeling blir hele potten fordelt etter en gaus fordeling basert på tilbakemeldingen som putter alle ansatte i en ytelse skala. Hos oss i prinsipppet :
under forventning, som forventet, eller over forventning. ytelse skala settes ikke av 1 person, det er basert på tilbakemeldinger fra kollegaer, underordnede og overordnene. Min antall tilbakemeldingspersoner er 5 stk.
Dersom man har fått tilbakemeldingen som forventet kan man forvente å få den prosenten som potten har tildelt ( feks 1%) Dersom man har fått scoren under forventning vil man få mindre, kanskje tilogmed 0% dersom arbeidsgiver ikke synes du gjør en god jobb. Dersom man har fått over forventning vil man få mer enn 1%.
Over tid vil noen kanskje få en ganske så dårlig lønnsutvikling, sånn at disse tilslutt kan velge en å finne en ny stilling hos en annen arbeidsgiver fordi man da kan gå opp kraftig i lønn.
I min bransje har vi hatt en ganske dårlig lønnsutvikling pga konjukturer, og særlig min faggruppe har kommet dårlig ut. I fjor hadde vi derfor en turnover på over 40%. Noe som har tvunget arbeidsgiver til å gjøre noe med lønnen til de som er igjen. De fleste har fått opprykk, inkludert meg selv. På opprykk øker man vanligvis lønnen med 5-10% utenom lønnsoppgjøret.
Fordi man kan forhandle individuelt øker lønnen til alle på denne måten mer enn om vi alle skal øke lønnen samtidig. Ulempen er at det kan oppstå lønnsforskjeller innad, men alle tjener fortsatt mere enn på den andre måten.