Sv: Gruffetråd #19
Jeg kjører mye tog mellom Otta og Oslo og også ganske ofte mellom Otta og Trondheim. Et års tid etter at SJ tok over langdistansetogene på
Dovrebanen, annonserte de med stolthet at antall avganger skulle dobles. Joda, det gjorde det vel forsåvidt, men det luringene gjorde, var å splitte de doble togsettene som tidligere kjørte i to og kjøre de på ulikt tidspunkt. Flere avganger, men like mange (få!) passasjerplasser. Siden togbilletter prises etter etterspørsel, dvs dyrere jo fullere toget er, er konsekvensen en markant prisøkning og ofte helt utsolgte avganger. Flere ganger har konduktør nekta folk (meg også) å gå ombord fordi toget er utsolgt og de ikke vil ha flere
passasjerer uten seteplass. Det er rimelig krise når det er eneste mulighet for å komme seg på møtet, flyet eller hva du nå skal.
Jeg har de siste tre årene hatt to døtre på hybel på Lillehammer, 13 mil hjemmefra. Det har uten unntak vært billigere å kjøre de selv tilbake til hybelen etter helgebesøk hjemme enn å sende de med tog eller Vy-buss. Togbilletter for to skoleelever har ofte kommet på over 700 kr en vei. Det går ingen lokalbusser søndag kveld, så det finnes ingen alternativ.
Jeg sjekket forøvrig pris på togbilletter tur/retur Otta- Gardermoen for 3 studenter og 2 med honnørrabatt (dvs halv pris). Det koster 4.480 kr. Flybillettene videre derfra til Hamburg tur/retur koster mindre. Noe er riv ruskende galt og den forbanna privatiseringen av jernbanen kan de få billig av meg. Det funker ikke.
|