Sv: Er det suspekt å ønske seg 3 eller flere barn?
Jeg har også opplevd det noen ganger, ja.
Det virker som om enkelte sliter litt med å forstå at det ikke er så veldig annerledes å ønske seg #4 osv. enn å ønske seg #1.
For min del har jeg lært meg å skille mellom velment interesse/nysgjerrighet og fornærmelser. Jeg tror at man lett kan bli litt for hårsår når det er et såpass personlig valg det handler om. Bare det at folk føler seg berettiget til å få vite om bosituasjon, parforhold, religiøs tilhørighet, prevensjon osv. føles lett som en invadering, men ofte er det rett og slett en svikt i de sosiale antennene som gjør at folk synes det er greit å grave i det. På samme måte som gravide mager ofte blir fritt vilt.
I tillegg har jeg vel kommet frem til en konklusjon om at de som har det med å stikke nesa i andres saker på en dømmende, belærende osv. måte gjør det omtrent uansett hvilke valg man tar. Enten det er å være barnløs, kun ha 1 barn, ha stor aldersforskjell mellom barna, liten aldersforskjell osv. i det uendelige.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|