Sv: Vintersykling i Oslo
Jeg tror jeg vet hvor din sykkelvei går, og den blir brøytet. MEN! Sykkelveinettet er like utsatt som det andre veinettet når det kommer mye snø, så det vil være dager det tar tid med brøyting, så man kan ikke regne med at det er på plass hele tiden. Forrige vinter brøt jo alt sammen, og mange strekninger ble helt bortprioritert. Så det kan man ikke planlegge for.
Vinterdekk: Jeg har noen jeg fester med glidelås, superpraktisk. Jeg bruker vinterdekk fra det fryser på. Man trenger det ikke på bar asfalt, før det kommer (tynt) islag. Min erfaring er at de funker godt på alle typer is, men ikke i snø. Da fester snøen seg mellom piggene. Om det er dype spor i isen så sklir man også, men det kan man håndtere.
Det kan være greit å ha pigger på skoene også, for det kan være glatt å sette en fot i bakken.
Jeg har hjelm med visir (briller funker også), for det er veldig vondt å få snø inn på øyet.
Jeg bruker gode polvotter fra Hestra, vanter blir for kaldt, og jeg har ikke sånn muffe. Det er sikkert en smakssak. Det er også digg å ha ulltrekk på setet, det er veldig kaldt å sette seg på.
Jeg har regnsett som er beregnet på klatring, da får jeg hetta over hjelmen, men den er ikke så stor at den sklir av. Tærne blir også fort kalde, så ha gode og varme sko. Ellers må du ha refleksvest!
Lykke til; det er utrolig digg å sykle hele året. Jeg fikk masse hjelp og heiarop herfra da jeg begynte for noen år siden.