Hjelp meg å tenke solskjerming og gardinløsninger
Vi maler stua, og da må lamellgardinene ned, så jeg vurderer om vi skal benytte sjansen til å finne noe annet.
Vi har sørvendt stue, med vinduer til sør og øst.
De er kjempesvære; mot sør har vi to vindusflater på rundt to meter hver, hvor av den ene er fra gulv til tak (med verandaskyvedør) og den andre består av ett bredt og ett smalere vindu. Mot øst har vi et vindu på ca 120.
Det jeg vil ha er noe flowy og gjennomsiktig, det jeg trenger er reell solskjerming.
Ønsker og utfordringer:
- Jeg syns lamellene er for dominerende i rommet, uten å tilføre noe estetisk. Skal det stå ut fra veggen/vinduene syns jeg det skal være et pent objekt som er dekorativt.
- Vinduene går innover, så vi kan ikke ha noe som er festet inne i vinduskarmen.
- Verandadøra sklir over det andre vinduet, så her kan vi faktisk ha en rulle-/plissegardin festet inne i karmen, men det er bredt; rundt to meter.
- Mot øst har vi gjenboere, så en opp-ned-løsning som kan festes inne på selve vinduet hadde vært det beste, men finner ingen som er store nok (120)
- Mot sør har vi ingen gjenboere, og står friere, men her er det naturlig nok mye gjenskinn når vi ser film, så vi trenger noe som faktisk stenger lys ute bedre enn tynne, flowy greier.
Så det er tre ganske ulike vinduer med ulike behov, men jeg ønsker meg en løsning som ser pent ut sammen på alle tre. Enten nøytralt og nesten usynlig, eller så pent at det kan syns. Tunge gardiner blir too much, tror jeg. Selv om det kunne løst alle tre vinduene, og også lyddempet. Men da må vi finne en løsning på panelovnene under vinduene.  Så kom gjerne med forslag der også.