Sv: Begrepet "trans"
Hvis VG har skjønt denne personen riktig, så opplever han seg selv som trans, i alle fall.
Begrepet trans brukes forskjellig av ulike mennesker. For eksempel kjenner jeg en del som identifiserer seg som ikkebinære eller agender, og noen av dem regner seg som trans (fordi de ikke opplever at de har det kjønnet de ble registrert som ved fødselen), mens andre ikke tenker på seg som trans (fordi de ikke opplever at de har et entydig kjønn, og dermed ikke har «et annet kjønn enn de ble registrert med»). På litt lignende måte vet jeg at noen som er gender fluid regner seg som trans, mens andre ikke gjør det.
Gender non conforming er en slags paraplybetegnelse som kan omfatte f.eks. crossdressere. Noen regner dette som hvordan man fremstår («presentation») og andre regner det som hvordan man opplever seg selv («identity»). Jeg gjetter at det finnes ulike oppfatninger når det gjelder hvorvidt crossdressere «kan» regnes som trans, men som med ganske mange ord blir jo betydningen til et ord etter hvert det ordet brukes som, selv om det tidligere betydde noe annet.