Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-24, 19:11   #25
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nedleggelse av VGS-skoler

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Det er drepen for lokalsamfunn og det får store konsekvenser. Først og fremst for ungdommene så klart, men det får ringvirkninger som påvirker hele lokalsamfunnet. Folk flytter ikke tilbake etter endt utdanning fordi man ikke ønsker å legge opp til at barna må flytte når de er så unge. Det går ut over næringsliv og ikke minst rekruttering til andre viktige kommunale tjenester som f.eks eldreomsorg. Jeg ansetter ungdom på vgs som ekstrahjelp og uten dem vil det bli dårligere tjenester til «mine» . Men så er det slik at kommuner og fylkeskommuner sliter så utrolig mye nå med økonomien. Det går kraftig utover mange lovpålagte tjenester og jeg skal innrømme det tærer skikkelig på kroppen å være enhetsleder i kommunenorge nå. Jeg mangler mange millioner bare jeg for å opprettholde dagens drift i min enhet. Og derfor så blir jeg også sykt provosert av sentrale politikere som kommer med uttalelser som at kommunen/fylket vet best hva som er beste politikken og at de ikke vil blande seg. Grunnen til at det blir gjort mange slike vedtak rundt omkring er jo ikke nødvendig fordi man ikke er klar over konsekvensene, men at man ikke får midler til å skape de tjenestene de på den andre siden krever vi skal produsere. Får lyst til å spy!

Nettopp! De må enten vedta færre rettigheter ELLER bevilge nok penger. Å vedta lover som kommunene ikke kan følge pga ressurser er bare slemt og genererer enorme mengder klagesaker.

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

I verdens rikeste land kunne vi i grunnen kosta på oss både folk i husan og satsing på gutter i VGS i Oslo, begge deler vil nok bidra positivt til samfunnsregnskapet, om enn på ulike måter.
Alle skoler får vel i praksis "kunstig åndedrett", ingen skoler i dette landet går med overskudd. Selvfølgelig koster det mer å drive små skoler enn store, men hvor går grensa? Når alle skoler med 100 elever er lagt ned, så er skolene med 200 elever de dyreste. Og når vi kun har skoler med 1000 elever igjen, vil vi møte argumenter om at det er mer kostnadseffektivt å drifte skoler med 2000 elever, så da må vi legge ned de med 1000 elever.

200 elever bør være mer enn nok til å opprettholde en skole.