Sv: Sløseripopulismen
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg leste Mex som at man alltid kan stoppe og ta en omkamp, også på ting som er vedtatt. (Som jeg absolutt tror skjer og er problematisk). Det med prosjekter som skulle vært stanset er kanskje motsatt utslag av noen av de samme underliggende problemene.
Og du har absolutt rett i at dette er mye politikk. Regjeringskvartalet var det vel Erna som trumfet gjennom. Riksen er en uhellig allianse mellom Høyre og AP (sentralt. I Oslo vil ingen partier ha det, men de to nevnte er tvunget «in line» av partipisken.
Og jeg merker at jeg lot være å nevnte Fornebubanen og fangstanlegget på Klemetsrud. Mange grunner til det, men det er medvirkende at JEG liker de prosjektene. :sparker:
Og så skal det guts til å være den politikeren som setter foten ned også. Og dermed er ansvarlig for å «tape» de pengene som allerede er brukt.
Nei, mente akkurat det samme som deg. 
"Det er alltid for seint å snu"
Det siste eksempelet hos oss her er at det før 2022 ble vedtatt en del innsparinger, kutt og effektiviseringer i Forsvaret. Og da snakker man fortsatt bare om årsverkskutt. På HR siden ble det besluttet at det skulle kuttes 70 årsverk.
Så kom 2022 og krigen i Ukraina. Da ble det bestemt at Forsvaret skal vokse. Likevel ble da omorganiseringen og kuttene gjennomført i 2023. Fortsatt skal Forsvaret kutte 2,5 milliarder. Fordi man gjør ikke om på et vedtak. Så man tar med den ene hånden, og gir med den andre. Det skaper selvsagt en del utfordringer.
Alle disse store prosjektene som man tvinger igjennom i det offentlige, som for eksempel helseplattformen. Det gapes for stort, man har ikke kontroll og man mister fokus på hvorfor man gjør ting og hvilken verdi det skal gi.
Min påstand er at når man sender ut prosjekter på anbud så blir det prisen som er avgjørende for å vinne anbudet. Man ser ikke nok på fagkompetanse og kvalitet, og ender opp med at de som skal levere ikke kan faget sitt og prosjektet blir mye, mye dyrere. Eksempel her er jo veibygging, hvor entreprenører fra Spania/Italia etc vinner anbudene, halvveis uti prosjektet ser at de ikke får til, og så bare stikker de av, og må man ut med nye anbud, man må rette opp igjen etc etc.
Jeg ser det samme bare jeg trenger å leie inn en konsulent. Da har jeg behov for en fagkompetanse som vi ikke har. Rammene for innleie er satt opp slik at prisen skal telle 60%! Hva er det for noe tull???? Da ender vi opp med å leie inn folk som ikke har riktig kompetanse bare fordi de er rimeligere enn et selskap som har den rette kompetansen.
|