Sv: Drømme- og hatjobb?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Nå må jeg rett og slett krype til korset og innrømme at jeg ikke helt vet hva en modellkommune er. (Derav anførselstegnene). Jeg bare antar at jeg ville visst det om denne var det.
Modellkommuner er delvis Åslaug Hagas prosjekt og Fagforbundet har vært sterkt innvolvert. Det var et forsøksprosjekt, men var så vellykket at de innfører det flere steder i landet.
Sitat:
Modellkommuneprosjekt er et alternativ til privatisering og konkurranseutsetting. Ideen bak prosjektet er å bruke kompetansen og initiativet som finnes i den kommunale organisasjonen til å gjøre kommunens tjenester bedre.
Forresten, det har bytte navn; Kvalitetskommuner heter det nå.
Det er et trepartssamarbeid, politisk, administrativt og tillitsvalgt/verneombuds-apparatet er med.
Opprinnelig lagt inn av Kommunenes Sentralforbund
Kommunene skal selv gjennom medvirkningsprosesser identifisere områder for forbedringstiltak, utarbeide prosjektplan, samt iverksette og evaluere denne. Kommunene velger selv hvordan det lokale arbeidet skal organiseres, og det må sikres deltakelse fra de folkevalgte, ledelse og de ansatte/tillitsvalgte i dette arbeidet.
Sitat:
De 29 første kvalitetskommunene, valgt ut 28. mars, er: Alta, Brønnøy, Farsund, Fjell, Grue, Halden, Hammerfest, Herøy, Horten, Innherred samkommune, Lørenskog, Molde, Moss, bydelene Alna og Bjerke i Oslo, Rana, Rendalen, Rissa, Sogndal, Songdalen, Sola, Steinkjer, Sveio, Sørum, Tingvoll, Øksnes, Øyer, Åsnes, Ås.
De 12 kommunene som i januar i år startet prosjektarbeidet med å få redusert sykefraværet er Mandal, Nøtterøy, Notodden, Nesodden, Ullensaker, Ringerike, Lillehammer, Nord-Aurdal, Vaksdal, Kristiansund, Tana, og Fredrikstad.
Ser du noen kjente?