Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-25, 14:50   #26
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp eller la være?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Kan man få der på plass uten elektriker når det er krav om fast montering ? Er det lov ? Før når de kunne ha stikkontakt, ja, men det er ikke lov lenger, dersom den her effekt over 1500w. Dog strides visst de "lærde" om hva som er lov eller ikke når man bare bytter den ut. Det er ikke lov ved nybygg, men har ikke tilbakevirkende kraft. Og produsenter og elektrikere har visst ulike formening om hva det vil si når man bytter ut en med en ny.

Men skal den være smart må den vel koblet rett i veggen ja. Smart bereder er dyrere enn vanlig, man kan kvalifisere til noe Enovastøtte?

Jeg leste litt om dette med varmtvannsberedere i sammenheng med at vi skal ha på plass elbillader og der er en sånn der Enova ordning om å sette inn et rele som styrer den dumme varmtvannsberederen vår og man sammenkoblet det med lastbalansering av elbillading . Så får man støtte til det i alle fall.

Men vår er rett ung i forhold til din da. Vår er 13 år gammel. Jeg leste at forventet levetid er 15-20, så 46 år er definitivt som gammel å regne, ja. Så jeg tenker ikke bytte vår, bare gjøre den smart.

Jeg vet ikke angående elektriker, men på hjemmesiden ril et rørleggerfirma her står det ihvertfall at man må ha inn elektriker om man skal ha smartbereder, og at de kan ordne det.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat