Vis enkelt innlegg
Gammel 18-03-25, 23:14   #14
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Hva slags dokumentasjon tenker dere på da? Uttalelse fra banken eller noe?

Igjen, takk for alle innspill!

Det kan bestilles en revisoroppgave fra banken som viser hvem som har tilgang til kontoen. Den koster en del (typ 1200 kroner).

Når jeg er revisor, så pleier jeg først å sjekke at inngående beholdning i regnskapet er lik som utgående beholdning fra i fjor, og deretter at saldo på bankkontoen stemmer med banksaldoen i regnskapet. Deretter sammenligner jeg virkelige tall mot budsjett, og tar noen stikkprøver på enkeltbilag på større beløp eller interessante kontoer. Om det trengs, vurderer jeg også rutinene til organisasjonen - håndterer de kontanter trygt, hvordan får man dekket utlegg på vegne av organisasjonen, osv.

Finner jeg noe jeg vil endre på, så tar jeg det opp direkte med kasserer. Når alt er landet skriver jeg en rapport som bekrefter at regnskapet er kontrollert og funnet rett.