Sv: Vaskemiddel med parfyme
Som Millen er inne på, så har jeg opplevd at det er mine svarte klær som ofte lukter surt. Hvis det er noen spesielle klær som du plages med, så er det også en del ting man kan gjøre der.
Bløtlegging i utblandet eddik, for eksempel. Jeg hadde en brukt ytterjakke som var skrekkelig utsvettet men ellers var kjempefin. Den tror jeg at jeg bløtla med påfølgende vasking tre eller fire ganger før den ikke smittet over gammel svettelukt til klærne under. Så, ja, det kan ta tid. Det er ikke alle klær det er verd å vaske mange nok ganger til at de blir fri for sur lukt.
Jeg har sett Omo Active&Sport og om noen har testet dette for luktfjerning, så er jeg interessert i å høre om hvordan det gikk.
Råd ellers er å vaske klær som lukter surt på minst 60 grader og kanskje også flere ganger. Ikke overfyll maskinen! Test også med forskjellig vaskemiddel (pulver vs flytende samt forskjellige merker) og med forskjellig dose (mer eller mindre).
Noen ganger lukter klær surt uten at man klarer å få fjernet lukten. Da er det klærne som dessverre må gå. Å putte på parfyme for å overdøve lukten tror jeg vil gjøre vondt verre.
Men jeg kan selvsagt ta feil. Jeg kaster heller klær enn å teste med parfymerte produkter.
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|