Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?
Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.
Jeg føler jo at det er frivillig fordi jeg barberer fordi det føles bedre, men det er jo helt klart styrt av en samfunnsnorm. Det innser jeg jo.
Dette. Jeg barberer jo fordi jeg synes det ser penere ut, og det gjør at jeg føler meg bedre og mer fornøyd med mitt eget utseende, på lik linje med alt annet jeg gjør for å se bedre ut. Sminke meg, ordne håret, kle meg i klær og sko som fremhever det jeg er mest fornøyd med og kamuflerer det jeg er minst fornøyd med, i tillegg til å understreke min smak og personlighet. Alt dette er jo frivillig eller "frivillig" på samme nivå som å barbere kroppshår her og der. Men det er selvsagt en grunn til at jeg synes det ser bedre ut, den oppfatningen kommer jo ikke av seg selv.
Men så hører det også med at det ikke gjør meg stort å barbere leggene heller da. Det er ikke noe jeg synes er spesielt slitsomt eller er veldig lei av, mer enn jeg er lei av å pusse tenner, dusje, smøre meg med hudkrem eller vaske hår. Det er bare noe jeg gjør som min rutine, uten å tenke så mye over det. Hvis det virkelig plaget meg hadde jeg muligens latt det være.