Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?
Jeg opplever ikke at det er sant, i hvert fall i norsk offentlighet, strå. De aller aller fleste er svært opprørte av hva som skjer i Gaza (jeg føler at Vestbredden er litt mer glemt, egentlig), ønsker at man skal kunne stoppe Israel, men vet ikke hvordan.
Selv om å trekke ut oljefondet vil være det riktige å gjøre, så vil det ha en svært begrenset effekt. Se hvis lite de økonomiske sanksjonene, mye mer omfattende, har påvirket Russlands krigføring. Og utover det, så føler de fleste seg sinte og maktesløse.
Egentlig har 7. oktober, som det massive, brutale og traumatiserende angrepet det var, fått relativt liten oppmerksomhet i Norge, naturlig nok, gitt at det så fort ble overskygget av katastrofen i Gaza. Men det hadde nok vært klokt å bruke litt tid på å forstå hva et sånt angrep - rettet spesielt mot barn, unge og familier, i en skala på 20 ganger Utøya - påvirker et land, som heller ikke hører om lidelsene i Gaza. Israelsk presse dekker det ikke.
Jeg anbefaler veldig en NYT podcast som går i dybden på hvordan Netanyahu bruker krigen til å holde seg ved makten, og ved flere veiskiller har valgt krig foran forhandlinger og våpenhvile: https://podcasts.apple.com/no/podcas...=1000719205433
Det meste oppsummeres de første 10-15 minuttene, etter det er det mye detaljert dokumentasjon og sånt. Det er en lenke til den skriftlige saken også. Det mest oppsiktsvekkende er hvor ofte han har tatt valg som går på tvers av anbefalinger fra de militære lederne (som ikke akkurat kan sies å være myke på labben) for å tekkes de høyreekstreme.
Den nevner forresten også i forbifarten hvordan Hamas har gjort tilsvarende vurderinger underveis, og avslått mulige avtaler som ikke sikrer deres egen makt. Og det dokumenteres hvordan de valgte timingen sin av angrepet med omhu, nettopp pga netanyahus situasjon og at han ville reagere så voldsomt og brutalt som han har gjort. Så katastrofen på Gaza er en ønsket effekt av angrepene for Hamas som del. Ikke en uheldig konsekvens, men det de prøvde å oppnå.
Stakkars palestinere, så til de grader sett på som noe som kan ofres, lett, av både Israel og av sine egne (ikke lovlig valgte!) ledere.