Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)
Jeg har ikke turt å si det høyt og ikke lagt ut noe å SoMe i sommer, men ja, jeg har vært i USA i sommer (og besøkt familie)
1. Det er markant mindre turister der, vi har vært på steder der normalt er ekstremt mye turister. I år hørte jeg norsk 1 gang iløpet av hele ferien. Områder og restauranter hvor vi normalt har måtte stå i kø eller måtte hatt reservasjoner, ikke noe problem i år.
2. Det er stor motstand mot dagens leder. Det snakkes åpenlyst og høylydt om misnøye. Steder der det normalt vaier flagg med dagens leder er borte. Folk går med T-skjorter som viser motstand.
3. Vi hadde noen dager i Washington, der har de satt opp store sperringer rundt hele Det Hvite Hus. Parken man normalt går igjennom før man kommer til DHH er avsperret med gjerder, rambukker og Secret Service - strengt vakthold. Demonstranter på forsiden av det huset.
Mange snakker om Trump og JD Vance, de er nr 1 og 2 i forhold til å lede landet. Men man må ikke glemme speakeren i kongressen, Mike Johnsen, som er USA's 3. mektigste person. Han stiller i eksakt samme kategori som nr 1 og 2.
Den hardbarkede tilhengerskaren til dagens leder sies å være nå på kun 12%.
Sist redigert av Fløyel : 19-08-25 kl 20:44.
|