Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-25, 03:28   #11
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Farge en hvit genser?

Du kan levere den til renseri, noen renserier er veldig god på flekker. Jeg leverte inn en silke/cashmere genser med en flekk av rød stearin. Jeg håpte i det miste flekken ville bleke nok til at jeg kunne bruke genseren, de klarte å få den helt bort!

Et triks for kaffeflekker er å presse en sitron eller to, nok til å væte området med flekken, tilsett litt salt. Ha det hele i en glassbolle og med tålmodighet bløtgjøre området med flekken. Forsiktig (!) gi fingrene over flekken, la det hele virke i 30 minutter, og gni stoffet lett av og til. Er det silkeblanding bør man ikke bruke sitron, ull og cashmere skal tåle det. Noen anbefaler blanding av salt og sitron, noen ren sitronsaft.

Hva du enn bruker på flekken, ikke gni for mye, ullen kan bli litt rufsete og merket av behandlingen. Nylonvask er ikke dumt å prøve, det er mild såpe og glyserin. Vanlige vaskemilder og flekkfjernere vil skade ullen, så vær forsiktig. Start med det mildeste.

Siden det er en hvit genser kan du kjøpe flytende hydrogenperoksid på apoteket, med forsiktighet kan man bruke det rett på flekken. Husk det er litt som hårbleking, ikke la det virke mer enn 30 minutter før du skyller av. Flekken kan gå bort etter et minutt eller to. Du kan ha noen dråper milo på etter du har vætet flekken med peroksid, spesielt hvis det var melk i kaffen kan det hjelpe. Skyll godt.

Sist redigert av arrow : 21-09-25 kl 03:46.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat