Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?
Vi pynter til advent på lørdag og da henges det opp julelys ute. Jeg syns egentlig utebelysning er ganske grelt, men ser jo at det er hyggelig med litt lys i mørketiden. Vi har et par grantrær og kanskje en balkong som får julelys. Julepynten tas frem helgen før jul, og treet kommer inn lille julaften.
De siste årene har jeg satt enormt mye større pris på romjulen enn førjulstiden, så jeg er glad for at jeg har holdt på tradisjonene og ikke falt for fristelsen med å pynte huset tidlig. Julepynt er jo litt rotete og samler mye støv, så jeg tror ikke jeg ville trivdes med å ha den fremme i ukesvis. Jeg får veldig julestemning når huset er rent og ryddig og vi har pyntet til jul, og så bare kan kose oss frem til julaften.
Før elsket jeg førjulstiden mest, men nå har det endret seg. Sikkert fordi jeg jobber veldig mye til vanlig, men har helt fri i juleferien og kan nyte hver eneste dag. I tillegg kommer den eldste datteren min hjem opp mot jul og hun har bodd langt unna i mange år nå, så da blir julen og romjulen ekstra hyggelig for oss.
|