Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?
Jeg følger en svensk instakonto som heter renoveringsraseriet, den gir mye mer mening, syns jeg. Der man raserer eldre hus bare fordi det ikke er praktisk nok eller moderne nok.
Jeg syns også det bygges mye stygt. Og problemet er jo ikke signalbyggene, men områdene. Men det hadde på ingen måte blitt bedre av at man bygde alt i juksegammelt som en Disneykulisse.
Det jeg ønsker mer fokus på er følgende:
Farge-og materialbruken: i svært mange måneder er Norge helt fargeløst fra naturens side, og vi har veldig lav sol. Det gjør at noen materialer som funker i andre klima ikke ser bra ut her. Vi må ha mer farger, og mer variasjon.
Uteområder og bymiljø: et strøk skal ikke bare funke når men enten står og ser rett på et hus, eller er inni det. Et hus virker inn på skygge, vind, trygge/utrygge uteområder, fellesfunksjoner og bymiljø langt utenfor seg selv. Derfor syns jeg ikk barcode funker, selv om husene ett og ett kan være stilige. Samme med dalek-treblokka i Nydalen. Gøy i seg selv, totalt malplassert klint oppi kontorvinduene til bygget bak.
Variasjon: alle nye eneboliger må ikke være firkanta. Alle nye boligblokker må ikke være en mur mot utsiden og ha alle fellesfunksjoner på innsiden. De MÅ ikke være kjempehøye alle sammen. Derfor syns jeg Darth Vader-huset på Sankthanshaugen er kjempeflott sånn som det er i dag, og hadde vært kjempekjedelig om det var ett av mange i et nybygd boligfelt på Lørenskog.
Gjenbruk: Vi MÅ slutte å rive alt som ikke er optimalt og helle bygge om.
Også syns jeg enkelthuseiere kan ta litt ansvar. Man må ikke ha automatisk solskjerming som får huset til å se ut som en post apokalyptisk bunkers bare fordi det er behagelig på innsiden. Man har ansvar for omgivelsene sine også.
Også syns jeg ikke Arkitekturopprøret er en viktig stemme slik mange påstår. De er bøllete, kjipe mobbere og det er ganske sjukt å tenke på at en av bakmennene er psykolog som driver med parterapi. Det gå fint an å sette søkelys på noe uten å være et rabiat troll.