Sv: Lage tacolefse/tortillalefse?
Jeg har laget hvetetortilla noen ganger, bare fordi jeg har hatt lyst (tror jeg har brukt oppskrift fra matprat.no, men det går jo stort sett i det samme). Det blir veldig godt, mye bedre enn kjøpt, og er ikke veldig stress heller. Men det er best om en person kan gjøre kun det, og noen andre ordne resten. Ellers blir det krøll med logistikken, når alt skal være på bordet samtidig. Også kommer det selvsagt an på hvor mange man skal lage til. Mitt problem er at taco har vi som regel på fredager, da er jeg sliten og lat, og velger lettvinteste løsning så det blir som regel ferdigkjøpt. Men det er bedre med hjemmelaget altså.
Jeg har også laget maistortilla flere ganger i senere tid, fordi mannen må ha lav FODMAP-kost, og ikke kan spise hvete. Det er ikke store forskjeller på oppskriftene, jeg har brukt denne, men tilsetter ca ei skje med olje i tillegg, det står i flere andre oppskrifter, ser jeg. Det blir også veldig godt, og smaker naturlig nok litt annerledes, siden det er mais. Du må i tilfelle passe på å kjøpe det maismelet som heter Masa harina, det er behandlet slik at det har fuktighet i seg (kokt, på en måte, tror jeg), ellers går de bare fra hverandre. De har det ikke i alle butikker, men jeg har sett det flere steder. Det er ikke noe mer stress enn hvetetortilla, når man først har funnet riktig mel, det er bare smak og behag. Men disse kjever jeg mellom to bakepapir, fordi de lettere henger seg fast på kjevlet. Ja, og så er de glutenfrie. Uansett er det sikkert best med tortillapresse, hvis man har det, men det har ikke jeg, så jeg kjevler. Går fint det og, så blir de sjarmerende uregelmessige i formen, og ikke perfekt runde.
For begge variantene er det lurt å legge et fuktig håndkle over lefsene etter hvert som de blir ferdige, slik at de holder seg myke.
Sist redigert av My : 15-01-26 kl 22:06.
|