Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)
http://www.aftenposten.no/helse/article1962057.ece
Ja, hva kan man si? Jeg er helt forferdet over denne såkalte ernæringsfysiologens uttalelser. Jeg er enig i at det ikke trenger å bli "hysterisk" (liker egentlig ikke dette ordet, synes det altfor ofte blir misbrukt i slike sammenhenger), men uttalelser som dette sjokkerer meg litt:
Sitat:
-Barn tåler å spise et par skiver med syltetøy hver dag.
Sitat:
Vi mennesker har en forkjærlighet for søte ting, og det er ikke noe galt i det. Sukker er et krydder som er med på å utvikle smaksregisteret vårt.
Nå er dette bare utdrag, dere bør lese hele artikkelen for å få med hele bildet. Jeg grøsser! Spiser barna kun mat i barnehagen? Spiser de ikke hjemme? Dersom foreldrene er så livredde for at barna ikke skal få sukker nok i hverdagen, kan de vel stå klar med sukkerposen når barna kommer hjem? Verre er det ikke. 
En ting jeg overhodet ikke klarer å forstå er denne "frykten" for at barna ikke skal få KAKE på bursdagen sin i barnehagen. Gud forby! Hallo - de får vel så mye kake de klarer å trykke i seg når de kommer hjem! Feirer ikke ungene bursdag hjemme?? Dessuten er det svært få barn som klager over mangelen på kaker i barnehagebursdager, de leker og har det moro. Det er FORELDRENE som klager, fordi de tror barna MÅ ha kaker i alle sosiale sammenhenger slik de selv er opplært til å "trenge". Barn tenker ikke slik!
Vesla går i sukkerredusert (for totalt sukkerfri blir litt voldsomt, jeg synes godt de kan feks. bake pepperkaker til jul og lignende) barnehage. Jeg synes det er fantastisk. I 3-årsdagen hennes bakte jeg fylte rundstykker til hele gjengen, og laget spyd med eksotiske fruktbiter og sendte med vaniljekesam til å dyppe spydene i. Knallsuksess.