Vis enkelt innlegg
Gammel 04-09-07, 14:39   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)

http://www.aftenposten.no/helse/article1962057.ece

Ja, hva kan man si? Jeg er helt forferdet over denne såkalte ernæringsfysiologens uttalelser. Jeg er enig i at det ikke trenger å bli "hysterisk" (liker egentlig ikke dette ordet, synes det altfor ofte blir misbrukt i slike sammenhenger), men uttalelser som dette sjokkerer meg litt:

Sitat:

-Barn tåler å spise et par skiver med syltetøy hver dag.

Sitat:

Vi mennesker har en forkjærlighet for søte ting, og det er ikke noe galt i det. Sukker er et krydder som er med på å utvikle smaksregisteret vårt.

Nå er dette bare utdrag, dere bør lese hele artikkelen for å få med hele bildet. Jeg grøsser! Spiser barna kun mat i barnehagen? Spiser de ikke hjemme? Dersom foreldrene er så livredde for at barna ikke skal få sukker nok i hverdagen, kan de vel stå klar med sukkerposen når barna kommer hjem? Verre er det ikke.

En ting jeg overhodet ikke klarer å forstå er denne "frykten" for at barna ikke skal få KAKE på bursdagen sin i barnehagen. Gud forby! Hallo - de får vel så mye kake de klarer å trykke i seg når de kommer hjem! Feirer ikke ungene bursdag hjemme?? Dessuten er det svært få barn som klager over mangelen på kaker i barnehagebursdager, de leker og har det moro. Det er FORELDRENE som klager, fordi de tror barna MÅ ha kaker i alle sosiale sammenhenger slik de selv er opplært til å "trenge". Barn tenker ikke slik!

Vesla går i sukkerredusert (for totalt sukkerfri blir litt voldsomt, jeg synes godt de kan feks. bake pepperkaker til jul og lignende) barnehage. Jeg synes det er fantastisk. I 3-årsdagen hennes bakte jeg fylte rundstykker til hele gjengen, og laget spyd med eksotiske fruktbiter og sendte med vaniljekesam til å dyppe spydene i. Knallsuksess.