Vis enkelt innlegg
Gammel 04-09-07, 15:21   #16
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En veldig viktig link

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror.... folk unnlater ikke å gi blod eller beinmarg fordi de er overflatiske, likegyldige og egoistiske. Jeg tror folk unnlater å bli donor fordi det er tungvindt og upraktisk. Det er så mange prøver, så mye om og men, så mange bestemmelser, så mange skjemaer - og i tillegg skal man altså avsette tid til dette, vanligvis midt i arbeidstida. Jeg skjønner jo at både blod og beinmarg skal være trygt, og at alle prøver og skjemaer derfor er nødvendige. Men det blir nok en slags terskel som gjør at mange ikke en gang orker å starte mølla.

Jeg er blodgiver, men av praktiske årsaker er det sjelden jeg har gitt blod mer enn 2 ganger i året.

Å melde seg som donor og stå som det krever minimalt av deg. Et glass ekstra når man gir blod.
Blir man kontaktet i forbindelse med at man kan passe så får man blodprøveglass hjem, i en transporthylse.
Det kan man ta med på sitt lokale legekontor og de sender inn prøven (kke betaler man for det heller)
Sammen med blodprøven er det et skjema man må fylle ut ja, men så lenge man får det hjem i sin egen postkasse kan man ta det når det passer.
Tror ikke det ville væt et problem å stikke inom legevakta engang for å få tatt den prøven, så lenge man har med brevet fra Rikshospitalet.
Men det vet jeg ikke altså.
Det var i allefall IKKE noe problem for meg å bare stikke innom "mitt" legekontor for å ta blodprøven Rikshospitalet ville ha av meg, når jeg skulle til vidre vurdering i et konkret tilfelle.