Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)
Ja, jeg synes totalt sukkerfrie barnehager er hysterisk, og jeg synes ernæringsfysiologen hadde gode poeng.
Vår kommunale barnehage er reflekterte og holder igjen på sukkerinntaket, men de kan ikke bestemme over matpakkene til ungene som de fleste måltidene består av. Men jeg har jeg følelse av at de forsiktig prøver å påvirke og veilede de som sender med mye søtt, f.eks sjokofrokostblanding.
De får kun tilbud om vann eller melk til måltider, men de unner seg kakao på tur, is og vafler en sommerdag og har kake som et av alternativene til bursdag, som regel. Sønnen min fikk kun velge mellom to middagstyper sist gang, det varierer. For oss passer dette bra, og vi regulerer matpakka selv.
Det er mulig noen synes vi spiser for mye sukker, vi har kake når det passer seg og synes ikke det er uff uff at man forbinder bursdag med sånt. Det er det totale kostholdet som teller, at man får i seg nok næring ved et variert og balansert kosthold. Jeg tror også man fort kan få et forkvaklet syn på mat dersom det dras ekstremt ut i en retning. At man kan holde et ettåring uten større søsken unna alt sukker er greit, men at man skal ha totalforbud for en syvåring som er bevisst på verden rundt seg tror jeg kan tjene mot sin hensikt i lengden.
|