Sv: NAV - Arbeid
Opprinnelig lagt inn av TBM, her.
Jeg skjønner jo problemet ditt J, og jeg tror ikke du er en som utnytter noe utover det du har krav på.
Men - se det heller slik at det er vanskelig å lage systemer som ikke gir en dårlig overgangsløsning. Saken er jo at når man kan jobbe over 60% så blir man av systemet ansett som frisk nok til å jobbe 100%. Hvis systemet hadde vært anderledes, kunne man jo fått situasjoner hvor personer jobbet 70-80% og tok i mot resten av lønna som trygd. Og det ville jo blitt litt feil hvis trygden da skulle subsidiere at noen ønsket å jobbe litt redusert?
Imidlertid kunne det vært en tidsbegrenset fleksibilitet på dette, slik at når man begynner å jobbe såpass mye, så kunne man laget en avtale på at slik skulle det være i en viss periode, før man gikk bort fra attføringstrygd totalt (og bare livnærte seg med lønn).
Siden systemet ikke har noen slik fleksibilitet, så du får bare holde deg under 60% jobb en liten periode til, så vil jeg tro du snart er frisk nok til å gå opp til 100% (hvis du ønsker å jobbe fullt) om ikke så lenge.
Lykke til med jobb og livet!
Min saksbehandler sa til meg i fjor vinter at det skal lønne seg å jobbe. Det er jo tross alt målet. De kunne løst dette ved at de trakk av slik de gjør før 60 %. Altså jo mer jeg jobber jo mer trekker de, men samtidig så ender det ikke med at jeg taper penger på å jobbe mer, når jeg kan. Jeg kan jo la vær å jobbe, men jeg er VELDIG motivert for å jobbe og jeg storkoser meg med å jobbe nå. Gleder meg voldsomt til å begynne på "ordentlig" fra neste år, om jeg får jobb. Da er jeg FERDIG med utdanningen etter 7 år.....
|