Sv: Snik-kikking på barnas mobil
Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.
Det er da ikke et tillitsbrudd å lese logger? Ungene er jo fullt klar over at alt som sies på msn loggføres, og at vi kan sjekke dersom noe oppstår. Et tillitsbrudd vil jo være hvis du sier "Jeg skal aldri loggføre dine samtaler/jeg skal aldri lese loggen din", og så likevel gjør det.
Enig.
MSN og denslags er ikke et aktuelt tema for oss enda, men jeg kan tenke meg at vi kommer til å logge all Internett-bruk og gjøre det klart at vi gjør det (slik at han vet at det er teknisk mulig for oss eller ham å gå tilbake og finne ut hva som har skjedd). Foreløbig er han bare fire og antar vel at vi ser og hører alt uansett, men jeg har gjort det klart for ham at jeg leser all eposten han får og sender, og det gjør jeg også - skulle han få spam eller annen uønsket epost, vil jeg vite om det og evt. slette det før han ser det selv.
Når han blir så stor som barna det er snakk om i hovedinnlegget, vet jeg ikke hva vi gjør, jeg tror vi får finne det ut etter hvert. Men "smugkikking", uten at vi har sagt fra på forhånd, kan jeg ikke tenke meg at det blir snakk om uansett. Derimot kommer jeg ikke til å ha antydning til skrupler med å følge med på hva han legger ut på mer eller mindre offentlige steder, som blogger, forum, Facebook og hva som nå måtte dukke opp. (Snarere tvert imot; jeg synes det er viktig å følge med på hva som skjer der ute og å minne ham på at "hvem som helst" kan se det.)