Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...
1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Dette er den aller første nyhetssaken jeg husker. Jeg var fem og et halvt, og satt hjemme i sofaen sammen med mamma, pappa og to helt ferske tvillingsøsken. Det gjorde stort inntrykk.
2. Kong Olav døde?
Jeg husker ikke akkurat hvor jeg var og hva jeg gjorde da jeg fikk vite det, men jeg husker at jeg syntes de offentlige sorgdemonstrasjonene var mer enn litt kvalmende, rabiat revolusjonær sekstenåring som jeg var akkurat da. 
3. Scandinavian Star-ferga brant?
Igjen satt jeg hjemme i sofaen med mamma og pappa, 15 år gammel. Noen av mammas kolleger var med båten (men overlevde), så det kom litt ekstra nær.
4. Prinsesse Diana døde?
Husker ikke så veldig spesielt hvor jeg var eller hva jeg gjorde, men jeg husker jeg syntes det var merkelig og litt filmaktig, det hele.
5. 11. september 2001?
Jeg var fersk stipendiat, og satt på kontoret og koste meg med å surfe på internett. Og plutselig ble det uhorvelig vanskelig å komme inn på Dagbladet på nett, og da hadde det første flyet kræsjet. Jeg fikk med meg det andre på direkten, og ble ganske satt ut, sendte melding til mannen om hva som hadde skjedd, dro tidlig hjem fra jobb og satt og så på tv hele kvelden med en fryktelig undergangsstemning i kroppen. Vi hadde nylig bestemt oss for at vi skulle starte babyprøving til våren, så jeg fikk også den berømte "sette barn inn i denne vanvittige verden?"-følelsen. Men vi gjorde det nå likevel.
|