Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...
1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Da var jeg tre år og kan ikke helt huske hva jeg gjorde. Tror ikke jeg fikk med meg hva som hadde skjedd.
2. Kong Olav døde?
Jeg husker godt at vi ble sendt hjem fra skolen den dagen. Jeg gikk i 6. eller 7. klasse og syns det var trist og rart at kongen var død.
3. Scandinavian Star ferga brant?
Jeg hørte om ulykken i bilen på vei hjem fra hytta. Når jeg kjører på E18 over brua ved Farriseide utenfor Larvik og nærmer tunellen, får jeg nesten alltid flashback til radiostemmen som dystert leser navnet på de savnede.
4. Prinsesse Diana døde?
Det var rart å føle seg så trist over noen man ikke kjente. Husker jeg bannet mediene opp og ned og i mente. Tror jeg var rundt 20 og egentlig ga beng i Diana, men hun var jo endel av verden i oppveksten min og ulykken var så forferdelig fæl.
5. 11. september 2001?
Jeg hadde reist hjem fra jobben fordi jeg var syk. Satt med teppe og te i sofaen da jeg leste på text-TV at et fly hadde kræsjet i WTC. Jeg tenkte ikke noe over det og trodde det var snakk om et småfly som hadde hatt en ulykke eller noe. Bare minutter etterpå var det ekstra nyhetssendinger på alle kanaler og kræsj nummer to så jeg direktesendt. Det var uhyggelig og uvirkelig. Da skrekken i dette gikk opp for meg ble jeg redd for faren min som befant seg i Afrika. Han skulle fly hjem den dagen og det var tidlig snakk om at all trafikk til og fra USA og Europa skulle stoppes etc. Heldigvis fikk han fly ut og kom hjem dagen etter. Med seg hadde han en kollega fra Texas som ikke ville være igjen i Angola, men som ikke kom seg hjem til USA heller. Pappa hadde tilbudt han å være med han hjem til flytrafikken igjen gikk inn i USA. Jeg husker jeg tenkte mange tanker rundt det som hadde skjedd og hva det ville bety i lys av at Bush hadde vunnet valget. Jeg var bekymret og ettertiden har jo vist at det var stor grunn til bekymring.
Sist redigert av Røverdatter : 12-09-07 kl 11:10.
Årsak: Kielland ulykken var i 1980, ikke 82 som jeg trodde.
|