Sv: Hvor var du, og hva gjorde du da...
1. Aleksander Kielland gikk rundt?
Jeg husker ikke det så godt, bare at de voksne snakket masse om det, og at det var masse på nyhetene.
2. Kong Olav døde?
Da var jeg på kurs med en ungdomssorganisasjon på et høyfjellshotell. Det var en utrolig trist stemning, det var samme helg som golf-krigen startet, var det ikke? Husker at Gro Harlem Brundland gråt på TV, det gjorde inntrykk. (Var det Gro? Jo det var da det...)
3. Scandinavian Star ferga brant?

Det husker jeg kjempegodt, en god venninne av meg kjente en familie som døde på Scandinavian Star. Husker veldig godt alle navnene på de omkomne som rullet over TVskjermen.
4. Prinsesse Diana døde?

Jeg bodde i London da Diana døde, det var sprøtt. Pappa ringte tidlig søndag morgen og lurte på om jeg hadde fått med meg hva som hadde skjedd. Jeg jobbet på en restaurant på Leicter Square, og var på på jobb den dagen Dronningen endelig kom med en uttalelse. Vi skrudde av musikken og satte på TVn og alle var helt stille mens hun snakket.
Jeg var også utenfor Kensington Palace og så på alle blomstene, det var helt utrolig. Allerede da vi kom ut fra tuben kunne vi kjenne lukten av blomster, og Kensington Palace ligger et lite stykke unna. Utenfor palasset var det som å komme til et annet land, det hang bilder, kort og blomster i trærne, og det var tente lys overalt. Foran porten var det et hav av blomster. Vi var der i flere timer, atmosfæren var fantastisk.
Under begravelsen var vi flere som hadde sovet over hos en kamerat etter et nachpiel, vi fniste litt av vaktene med de rare hattene, men så sang Elton John og plutselig satt alle og gråt! Selv de tøffeste gutta. Det var sprøtt. Jeg reiste inn på jobb rett etter at begravelsen var over, og jeg har aldri sett gatene så tomme midt på dagen.
Det verste var at før hun døde så var jeg så utrolig lei av å lese om henne overalt, det var ikke før etterpå at jeg fikk med meg alt det flotte arbeide hun også hadde gjort. Det hadde vært fullstendig overskygget av hele sikrkuset med Camilla og Charles. Utrolig tragisk, egentlig.
5. 11. september 2001?

Dette var jo helt vanvittig. Jeg husker godt hvort vi var; vi var på Smart Club og hadde nettop fått telefon fra megler om at vi hadde fått leiligheten vi hadde lagt inn bud på. Rett etterpå ringte en venninne og sa at vi måtte skru på TVn, et fly hadde nettop kræsja i World Trade Center. Jeg sto ved kjøledisken. Mens vi snakket gikk mannen min bort til TVavdelingen, og han så det andre flyet. Vi sto der en stundt, så dro vi hjem og så på TV resten av dagen. Vi var så glade for at vi endelig hadde fått en leilighet, men samtidig så var det jo helt surealistisk det som skjedde i USA.
Da Oddvar Brå brakk staven var jeg på skolen, vi fikk lov til å se på skirenn i skoletida, sånn var det å bo på Lillehammer. (Jeg syntes ski var dønn kjedelig.)
|