Vis enkelt innlegg
Gammel 12-09-07, 13:34   #29
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hva er egentlig forskjellen på sykkel og moped? (Sykkelen går vitterlig like fort i nedoverbakke.) For meg er det ingen forskjell og dermed ser jeg ikke hvorfor det ikke skal være påbudt. (Dette var ment generelt til dem som var mot påbud og ikke bare deg Kirsebær, selv om det er du som er sitert.)

Forskjellene er mange. En vesentlig forskjell er at mopeden er et motorisert kjøretøy, som oppnår sin hastighet uavhengig av førerens fysiske styrke og kondisjon. En annen viktig forskjell er at mopeden er underlagt krav om opplæring og førerkort for å ha lov til å kjøre. Og mopeden er underlagt trafikkreglene på samme måte som biler. Og de har bare adgang til å kjøre på bilveger.

Sykkelen derimot er "frihet". Den kan brukes av alle, uansett alder, og uten krav om opplæring. Den kan brukes til lek i hagen og til heftig terrengsykling. Den kan brukes på bilveg, på gang- og sykkelveg, på fortau og i gågater.

På moped MÅ man forholde seg til biltrafikken, med det risikonivået det innebærer. Som syklist kan man velge sitt risikonivå selv. Når jeg sykler fram og tilbake i gatestumpen der vi bor sammen med ungene utsetter jeg meg for langt mindre risiko enn når jeg sykler i tett sentrumstrafikk innimellom bilene. Det må være opp til meg å velge om jeg ønske å bruke hjelm i de ulike situasjonene.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat