Sv: Egenmelding ved barns sykdom?
Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.
Er det forandret fra tidliger? Tidligere var det siste 12 måneder rullerende, men nå har jo ikke jeg jobbet på nesten 5 år. Har ikke erfart ennå om 20 dager tilsammen en mye eller lite. Har kun jobbet 2 månder foreløpig, og ingen sykedager på barn ennå. Synes det høres veldig mye ut og burde holde godt, men jeg skjønner godt at det kan bli et problem om jeg skulle f.eks. få tre unger med vannkopper rett etterhverandre. 
Dere har vel 15 dager hver med tre barn.
SAkset fra NAV:
Sitat:
Omsorgspenger gis i: - 10 dager pr. kalenderår
- 15 dager pr. kalenderår dersom arbeidstakeren har omsorg for mer enn to barn
- 20 dager pr. kalenderår dersom arbeidstakeren er alene om omsorgen
- 30 dager pr. kalenderår dersom arbeidstakeren er alene om omsorgen for mer enn to barn
- Dersom arbeidstakeren har kronisk syke eller funksjonshemmete barn og dette fører til en markert høyere risiko for fravær fra arbeidet, ytes det i tillegg 10 stønadsdager for hvert kronisk sykt eller funksjonshemmet barn. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, dobles antall stønadsdager
Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det året barnet fyller 18 år.
Retten til utvidet antall dager ved kronisk sykt eller funksjonshemmet barn må forhåndsgodkjennes av NAV lokalt etter søknad fra legen.
|