Sv: Min hund (ventetiden)
Det ble september. Jeg hadde vikariatet som negledesigner og jeg fikk en leieboer som ble med på å betale på husleia slik at økonomien min ble litt romsligere. Jeg følte nå at det ikke skulle stå på pengene om når jeg skulle skaffe hund.
Jeg fikk arrangert et møte med de to jentene som startet ABKN og hundene dems. Det ble et veldig interessant møte. 4 AB'er og 1 amstaff, alle tisper. Her fikk jeg se mangfoldet i både farger og personligheter. Noen av de var ordentlig vimsete og fulle av energi, mens et par av hundene var rolige kosedyr fulle av kjærlighet. Jeg hadde fanget fullt av hunder den kvelden, og hundehårene ble gnidd godt inn i klærne
Jeg ble godt informert om de negative sidene til denne type hund. Det er veldig viktig å være klar over dem. Man skal forebygge og vite hva man gjør i situasjoner der ting kan oppstå.
Sosialisering er viktig. AB kan være territoriale og ha ønske om å passe på sine egne. Er de ikke godt sosialisert, kan man få problemer med at andre mennesker nærmer seg.
en annen ting er at de er dominante, og kan være aggressive mot andre hunder, spesielt av sitt eget kjønn. Man skal trene mye lydighet, og lære seg å lese hundens språk.
Alt dette gjorde at jeg ble mer og mer fascinert av rasen, og jentene fra ABKN syntes at jeg virket som en klart tenkende person som var obs på hva denne hunden har i seg, så de var behjelpelige med å finne en hund som kunne passe til meg.
Så var det bare å vente på at en oppdretter skulle planlegge et kull....
De anbefalte meg å kjøpe hund fra sverige. AB er en "ny" rase i norge, men i sverige er det oppdrettere med lang erfaring.
|