Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-07, 16:59   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster-thaisuppe

Jeg har litt forskjellige oppskrifter på thai-supper i kokeboka jeg fikk fra bokklubben i går. Tror mesteparten kan skaffes i type Meny/Ultrabutikk:

Thailandsk nudelsuppe med kylling

5 cm frisk ingefær, skrelt og skåret i 10 skiver
1 1/2 l kyllingkraft
2 stilker sitrogress, skrelt og klemt flate med en kniv
5 kaffirlimeblader
4 ts fiskesaus
4 kyllingileter a ca 150 g
4 hvitløksfedd i tynne skiver
150 g friske spinatblader, grove stilker fjernet
3 ss risedikk
3 ss presset limesaft
1/2 ts sukker
2 fugleøyechili uten frø, finhakket
salt
175 g medium eggnudler, kokt
en stor håndfull friske thaibasilikumblader grovhakket

1. Skjær fire ingefærskiver i tynne fyrstikkstrimler og sett dem til side.

2. Ha kraft, sitrongress, resten av ingefærskivene, limeblader og fiskesaus i en wok. Legg i kyllingiletene og kok opp. Skru ned varmen og la dem trekke under i 15-20 min til kjøttet er gjennomkokt. Ta kyllingiletene opp og sett dem til side. Sil kraften og kast det som ligger igjen i silen.

3. Hell kraften tilbake i woken og tilsett ingefærstrimler, hvitløk, spinat, risedikk, limesaft, sukker og chili og la det småkoke i 5 min. Smak evt suppen til med salt.

4. Fordel de kokte nudlene i fire boller. Skjær kyllingfiletene i skiver og legg dem oppå nudlene. Øs kraften over og garner med frisk thaibasilikum ved servering.