Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Takk for tips vedrørende steinsopp.
I går var vi på Bondens marked i Lillstrøm. Fikk kjøpt litt forskjellig, blant annet suppekrydder fra Randi´s urtehage. Jeg hadde lyst til å prøve enn annen oppskrift enn den som sto på krydderflasken. Vi brukte altså tørket krydder framfor friske urter for en gangs skyld. Suppa ble god.
Kremet ost- og urtesuppe
2 ss smør
2 hakkede løk
11 dl grønnsaksbuljong
30 g grovhakkede forskjellige urter, persille, gressløk, timian, basilikum og oregano
200 g kremost naturell
gressløk til pynt.
Fres løken i smør 2 minutter., legg på lokk og la steke på svak varme i 5 min. Tilsett buljong og urter, kok opp og la småkoke under lokk 20 min. Ta av kjelen og kjør suppen glatt med stavmikser eller i foodprocessor. Visp inn i kremosten. Hell i maisenna for å tykne. Varm opp under omrøring til suppen tykner. Server varm med litt ekstra kremost oppå, og hakket gressløk. Server godt brød til.

Jeg har lyst til å slå et slag for hverdagsdessert. Vi lager fruktsalat i perioder, særlig om vinteren. Sammen med mild- og lett vaniljeyoghurt smaker det nydelig. Vi hadde ikke så mye frukt i kjøleskapet i dag, men det ble godt allikevel.