Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-07, 22:41   #445
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg og mener at det er rasistisk og arrogant å tviholde på bruken av begrepet neger. Men jeg oppfatter uttalelsen i artikkelen som deskriptiv i forhold til hvordan ordet har vært oppfattet før, og at det ikke er noe 'forbud' mot å bruke det. Men, det er klart, de kunne jo vært mer bastant, og sagt IKKE bruk det.

Norsk språkråd mener "neger" godt kan brukes – vel å merke hvis man kjenner sitt publikum.

Jeg har vært en av de som bastant mente at alle som brukte begrepet "neger" var rasistiske gitt at de kjente til historien og vet at det er favorittordet til nynazister landet rundt.

Men jeg har etter de siste måneders hendelser blitt veldig usikker, jeg føler nesten at jeg har stått utenfor alt rabalderet og observert inn mot kjernen av problemet og på den måte sett alle sidene av saken. Inntrykket og konklusjonen min var at det gjerne ropes rasisme hvor det ikke nødvendigvis er rasisme. Obiora-saken er nok et eksempel. Eller, jeg var hvert fall ikke klar over at politiet hadde tatt i bruk nye metoder for å kvitte Norge med mørkhudede - jo, vi kveler dem, en etter en. Uansett, jeg har blitt veldig i tvil, og er ikke lenger så skråsikker på mine tidligere overbevisninger hvor jeg gjerne forhåndsdømte mennesker og lettere tok meg selv i å kalle andre for rasister. Nå er jeg mer varsom når jeg tar i bruk dette begrepet, nettopp for å prøve å roe ned denne lynsjestemningen som nå eksisterer. Vi går nemlig glipp av mye viktig og etterlengtet debatt på veien.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat