Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Det så spennende ut Lille Leo! 
I dag laget vi nydelig til lørdagsgodis. Vi følte det var såpass gourmetaktig at vi fant fram stetteglass til pepsi max. Vi laget av en pakke ricotta, dvs. 250 g, og endret oppskriften etter innholdet i ricottapakken. Det ble fire lapper til sammen. Glemte å inkludere en grønn tomat vi hadde kjøpt. Gule fant jeg ikke. Selv synes jeg tomater smaker pyton kalde, så vi serverte tomatretten romtemperert.
Stekte ricottalapper med liten tomatsalat (Jamie)
450g god grynet ricotta
2 ss parmesan, nyrevet + litt til serveringen
1 ½ ss hvetemel
havsalt og nymalt pepper
1 stort egg
en stor neve blandede modne tomater
2 kvister frisk basilikum
1 frisk rød chili, renset for frø og finhakket
extra vergine oliveolje
god rødvinseddik
olivenolje
muskatnøtt, til serveringen
Bland ricottaen med parmesan, hvetemel, en klype salt og egget. Smakt til med litt nymalt pepper, og sett røren i kjøleskapet.
Del tomatene i to, klem ut frøene og kast dem. Hakk tomatene i små biter, og la overflødig væske renne av. Finhakk basilikumstilkene og riv bladene grovt, og bland det i tomatene sammen med chilien. Smak til med salt og pepper, litt god ekstra vergine olivenolje og en liten sprut god rødvinseddik.
Sett en teflonpanne på middels varme, og ha i en klink olivenolje. Sett noen klatter ricottablanding i pannen med skje. Ikke gjør pannen for full, kakene skal helst ikke komme borti hverandre. Stek ricottalappene i et par minutter, til de er gyllenbrune, så snur du dem forsiktig med stekespade og steker dem i omtrent et minutt på den andre siden.
Server med en gang, med et lite dryss havsalt, litt muskatnøtt (revet fra stor høyde) og en god skje hakkede tomater ved siden av. Drypp på ekstra vergine olivenolje med pepperpreg, og riv litt parmesan på toppen. Spis dem mens de er sprø og varme!

Ved siden av ricottalappene serverte vi loff. Denne loffen er litt mindre og lettere enn "Mektig loff" som er presentert tidligere i tråden.
Eggeloff
2 stk
5 dl melk
1 kg hvetemel
1 ss havsalt
1 ts sukker
2 egg
40 g gjær
150 g smør
rugmel til strøing
Bruk romtempererte råvarer. Varm melken til ca 30 grader. Bland alle ingrediensene, men hold igjen 1 dl melk og smøret til senere i elteprosessen. Kjør deigen i ca. 3 min på sakte fart. Deretter øker du hastigheten og elter videre i 5 min til. Når du har økt hastigheten, tilsettes resten av melken litt etter litt i små mengder. Deigen er ferdig eltet når den er smidig og har en blank overflate.
Nå tilsetter du smøret som er skåret i terninger. Kjør deigen på sakte fart til smøret har blandet seg helt inn, og du igjen har en smidig og jevn deig.
Dekk bakebollen med plast og la deigen hvile i ca. 1 time. Deretter deler du deigen i to emner som slås opp til runde kuler og får hvile i 20-30 min. Slå opp emnene til brød og legg dem i smurte brødformer.
La eggeloffene heve til dobbel størrelse. Strø litt rugmel på toppen før du snitter brødene på langs og setter dem i varm ovn, ca. 220 grader. Stekes i nederste del av ovnen i 30-45 min. til de er gyllenbrune.

Sist redigert av Irma : 22-09-07 kl 22:36.
|