Sv: Plastposer og miljø #1 (dagligvare)
Opprinnelig lagt inn av banana, her.
Vi bruker lerretsposer til handling, har alltid en haug liggende i bilen som vi tar med inn i butikken.
Dere som må ha plastposer til alt dere handler for å ha nok søppelposer - hvordan står det til med avfallssorteringen? Dere må jo ha utrolig mye søppel (eller handle utrolig lite ...). Selv med de få gangene vi handler og har glemt handlenett og må ta med plastposer fra butikken har vi nok plastposer til søppel. Og det enda vi har en bleieunge i huset (som riktignok bruker tøybleier det meste av tiden). Jeg ser at naboene våre har utrolig mye mer søppel enn oss. Gjerne en stor dunk med topp på etter to uker, mens vår (lille) dunk er halvfull. Jeg tror at behovet for plastposer til søppel kunne vært redusert betraktelig med bedre søppelsortering.
Da ungene var på bleiestadiet gikk vi ofte tom for søppelposer.
Når det gjelder avfallssorteringen, så bidrar det i grunnen til økt posebehov. Vi har ikke sorteringen rett utenfor døra, så vi må ta med oss søpla til et felles sted for nabolaget. Dermed må vi ha alt papiravfallet i plastposer. Likeså glass og metall i en pose. Dette i tillegg til restavfallet som jo også fyller poser. Mange ganger er veien fra søppel-huset videre til jobb - så nei, jeg drar ikke med meg de tomme plastposene etter papir og glass / metall hjem igjen. De går i restavfallet.
Dessuten er det mange poser som blir hull i, og da er de lite egnet som søppelposer. Men de egner seg for flaskepant, for sortering av klær, lagring av julepynt og en hel masse andre ting.
Jeg kjøper nye plastposer stort sett hver gang jeg er i butikken. Delvis fordi jeg ikke gidder ta med hjemmefra, og delvis fordi jeg bruker posene til søppel og annen oppbevaring etterpå. Så i stedet for å kjøpe en rull med tynne, elendige søppelposer så bruker jeg de fra dagligvarebutikkene.
|