Vis enkelt innlegg
Gammel 24-09-07, 19:35   #52
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plastposer og miljø #1 (dagligvare)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Når det gjelder avfallssorteringen, så bidrar det i grunnen til økt posebehov. Vi har ikke sorteringen rett utenfor døra, så vi må ta med oss søpla til et felles sted for nabolaget. Dermed må vi ha alt papiravfallet i plastposer. Likeså glass og metall i en pose. Dette i tillegg til restavfallet som jo også fyller poser. Mange ganger er veien fra søppel-huset videre til jobb - så nei, jeg drar ikke med meg de tomme plastposene etter papir og glass / metall hjem igjen. De går i restavfallet.

Vi samler papir i en pappeske, og har en plastboks som vi har kjøpt billig på Europris til metall og glass. Plastavfallet går i en stor papirpose fra Ikea. Plast og glass / metall må vi levere ved butikken. Panteflasker har vi også i en plastboks som vi tar med til butikken. Det går helt fint. Boksene / eskene setter vi tilbake i bilen igjen når vi har tømt dem. Plastboksen tørker vi ut av med litt papir eller en fuktig klut, vips klar til ny bruk.

Jeg er ikke enig i at man ha plastposer til all sorteringen. Det går an å finne på andre ting hvis man virkelig vil. Men det handler om innstilling og motivasjon, da. Vi kaster ca. 2-3 plastposer med restavfall i uka. Og da er vi ikke spesielt gniene på posene en gang. Bare det er 100-150 plastposer i året. Jeg synes det er mer enn nok, jeg. Skulle jeg tatt med poser til alt hver gang jeg handlet hadde det blitt minst 10 poser i uka - 500 poser i året.

Det kommer jo også inn poser ved handling av klær, tax-freekjøp for de som reiser litt, handling av andre ting. Jeg kan ikke med min beste vilje se behovet for å ta med nye plastposer hver gang man handler.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat