Sv: Plastposer og miljø #1 (dagligvare)
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Når det gjelder avfallssorteringen, så bidrar det i grunnen til økt posebehov. Vi har ikke sorteringen rett utenfor døra, så vi må ta med oss søpla til et felles sted for nabolaget. Dermed må vi ha alt papiravfallet i plastposer. Likeså glass og metall i en pose. Dette i tillegg til restavfallet som jo også fyller poser. Mange ganger er veien fra søppel-huset videre til jobb - så nei, jeg drar ikke med meg de tomme plastposene etter papir og glass / metall hjem igjen. De går i restavfallet.
Vi samler papir i en pappeske, og har en plastboks som vi har kjøpt billig på Europris til metall og glass. Plastavfallet går i en stor papirpose fra Ikea. Plast og glass / metall må vi levere ved butikken. Panteflasker har vi også i en plastboks som vi tar med til butikken. Det går helt fint. Boksene / eskene setter vi tilbake i bilen igjen når vi har tømt dem. Plastboksen tørker vi ut av med litt papir eller en fuktig klut, vips klar til ny bruk.
Jeg er ikke enig i at man må ha plastposer til all sorteringen. Det går an å finne på andre ting hvis man virkelig vil. Men det handler om innstilling og motivasjon, da. Vi kaster ca. 2-3 plastposer med restavfall i uka. Og da er vi ikke spesielt gniene på posene en gang. Bare det er 100-150 plastposer i året. Jeg synes det er mer enn nok, jeg. Skulle jeg tatt med poser til alt hver gang jeg handlet hadde det blitt minst 10 poser i uka - 500 poser i året.
Det kommer jo også inn poser ved handling av klær, tax-freekjøp for de som reiser litt, handling av andre ting. Jeg kan ikke med min beste vilje se behovet for å ta med nye plastposer hver gang man handler.
|