Sv: Når åpne julegavene?
Hittil har det gått veldig greit. Storesøster er en tålmodig sjel, og har funnet seg i at man må vente til etter middagen. Vi åpner gjerne gavene i halv syv-syv tiden. Hun har fått en dvd, x-box spill, leke som har vært høyt på ønskelisten i kalendergave, som har underholdt store deler av dagen. Ellers har hun vært med på pynting av bordet, laging av maten og andre ting for å få tiden til å gå.
Med lillesøster, derimot, blir det nok mye mas og pes. Hun er en liten kruttlapp, og jeg kan bare se for meg hvordan hun blir.
Som en norsk-amerikansk familie har vi egentlig feiret en ganske norsk jul, med gaver på julaften. Men, vi sparer alltid noen til 1. Juledag, deriblandt den beste pakken fra meg og mannen. Vi fant ut at vi gjør det sånn fordi gavepeset på julaften ikke var noe koselig. Det ble bare om å gjøre å åpne alle så fort som mulig, uten å vise et snev av takknemlighet for det man fikk. Så, vi satte en liten brems på det. I vår lille familie, åpner vi en gave av gangen, slik at alle ser hva man har fått og av hvem. Så over til nestemann... Det synes jeg fungerer veldig fint. Det blir mye pakker, og haugen av gaver vokser for hvert år. Jeg synes det er viktig å formidle hvorfor vi feirer jul, og at gavene ikke er noe man får bare fordi man har vært "snill".
|