Sv: Når åpne julegavene?
Jeg tror det er forskjell på unger når det kommer til dette. Jeg, og mine med-veloppdragne søsken, kunne aldri funnet på å sutre over dette. Men våre små gjester har altså gjort det, og det har vært så himla styrete. Nå må det også legges til at de andre voksne synes det er helt greit å kun tilbringe et kvarter ved middagsbordet slik at barna kan få unnagjort gavestyret. Da blir jeg alltid litt snurt, som har stått på kjøkkenet hele dagen og lagd på den hersens julemiddagen.
Vi har fått tilbakemeldinger på at vi er for strenge i forhold til matro og å vente med gavene, så for julefredens skyld innser vi at må finne på noe mer elegant. Å gi barna en gave før middagen fungerer i nøyaktig to minutter. Det har vi prøvd.
Jeg har drøftet dette med min mor, som har motforestillinger mot alle mine forslag. Det ene, om å åpne gavene først, mener hun kommer til å skape kaos, og det blir ikke noe matro allikevel. Å vente til morgenen etter synes hun er en dårlig idé fordi barna kommer til å stå opp kl halv fem. Jeg er jo enig i det. Men altså, noe må da kunne fungere?
|