Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Vet ikke om det er så stor interesse for brødoppskrifter, men vi lager mye forskjellige brød - jeg fikk lyst til å dele dagens fangst.
Thoresen, vær så god! (Eddie Eidsvåg)
Hvetehev
3 dl vann
4 ½ dl siktet hvetemel
6 g gjær
Rør dette sammen og legg det i en bolle i kjøleskapet. La den stå over natten.
5 dl vann (kroppstemperert)
550 g hvetemel
350 g sammalt rug, grov
100 g sesamfrø
30 g olivenolje
30 g gjær
12 g sal
100 g hvetehev
Bland ingrediensene, unntatt hvetemel og gjær, og la blandingen ligge i en time. Ha i gjær og hvetemel. Bland deigen i seks minutter. La den hvile på bordet i 20 minutter. Del den opp, og trill ut til brød. Rull brødene i grov rug, og sett dem frittstående på plate. Hev i ca 30 minutter. Varm opp ovnen til 250 grader. Sett brødene inn, og reduser temperaturen til 220 grader.
Brynebrødet (Eddie Eidsvåg)
1 l vann (kroppstemperatur)
1,2 kg hvetemel
100 g kli
200 g sammalt rug
200 g sesamfrø
100 g solsikkefrø
2 ss malt
50 g gjær
200 g hvetehev (se i oppskrift på Thoresen Vær så god)
La deigen ligge og hvile i 20 min. Støt den godt sammen, og del opp i det antall baller du vil ha. Lag brødene som baller, og dypp dem i sesamfrø. Snitt brødet over det hele, med 6 striper hver vei. La brødet heve i ca. 30 min, og stek dem på 220 grader i 30 min.
Til venstre Brynebrødet, til høyre Thoresen Værsågod!

Langpannebrød
20 stk
1 pakke fersk gjær (50g)
5 dl melk
2 ss honning
1 ss salt (vi brukte litt mindre, og det ble salt nok)
1 dl linfrø
2 dl siktet rugmel
ca 1 liter hvetemel
Smuldre gjæren i en rørebolle. Varm melken til 37 grader. Hell litt av melken over gjæren, løs den opp i melken,. Tilsett resten av melken, honning, salt, linfrø, siktet rugmel, og nesten alt hvetemelet – spar litt til utbaking. Elt deigen til den er smidig og slipper bollen. La den heve tildekket i ca. 40 min. Kle en langpanne, ca 30x40 cm, med bakepapir. Trykk ut deigen i langpanne, og rut den forsiktig opp. La den heve i ytterligere 30 min. Sett ovnen på 225 grader. Stek brødet i nedre del av ovnen i ca 15 min. La brødet avkjøle på rist.

Grove rundstykker
60 stk
Dag 1
1 liter vann
2 dl fibra kliblanding eller kruskakli
2 dl linfrø
1 ss salt
2 dl siktet rugmel
Dag 2:
7 dl cultura
2 pakker fersk gjær (100g)
½ dl lys sirup
1 dl solsikkekjerner
2 ½ dl fibra fullkorns hvetemel + 3 dl til utbaking
Dag 1: Kok opp vann med fibra kliblanding, linfrø 0g salt. La det koke i ca 10 min. Ta kjelen av platen og rør inn rugmel. Avkjøl grøten, og dekk deretter til kjelen med lokk eller plastfolie. La stå i romtemperatur til neste dag.
Dag 2: Rør cultura inn i grøten fra dag 1, og varm forsiktig opp blandingen til 37 grader. Løs opp gjæren i litt av blandingen. Tilsett sirup, solsikkekjerner og mesteparten av hvetemelet (2 ½ l). Elt deigen til den er fast, og tilsett mer mel om nødvendig. La deigen heve tildekket i ca. 30 min.
Ha deigen over på en meldrysset areidsflate. Del den i 60 biter, og form til ovale boller. Legg rundstykkene på et stekebrett kledd med bakepapir. La heve i 30 min. Sett ovnen på 250 grader. Stek rundstykkene midt i ovnen i ca. 10 min. Avkjøl.

Sist redigert av Irma : 05-10-07 kl 18:22.
|