Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-07, 18:26   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Vet ikke om det er så stor interesse for brødoppskrifter, men vi lager mye forskjellige brød - jeg fikk lyst til å dele dagens fangst.

Thoresen, vær så god! (Eddie Eidsvåg)

Hvetehev
3 dl vann
4 ½ dl siktet hvetemel
6 g gjær

Rør dette sammen og legg det i en bolle i kjøleskapet. La den stå over natten.

5 dl vann (kroppstemperert)
550 g hvetemel
350 g sammalt rug, grov
100 g sesamfrø
30 g olivenolje
30 g gjær
12 g sal
100 g hvetehev

Bland ingrediensene, unntatt hvetemel og gjær, og la blandingen ligge i en time. Ha i gjær og hvetemel. Bland deigen i seks minutter. La den hvile på bordet i 20 minutter. Del den opp, og trill ut til brød. Rull brødene i grov rug, og sett dem frittstående på plate. Hev i ca 30 minutter. Varm opp ovnen til 250 grader. Sett brødene inn, og reduser temperaturen til 220 grader.

Brynebrødet (Eddie Eidsvåg)

1 l vann (kroppstemperatur)
1,2 kg hvetemel
100 g kli
200 g sammalt rug
200 g sesamfrø
100 g solsikkefrø
2 ss malt
50 g gjær
200 g hvetehev (se i oppskrift på Thoresen Vær så god)

La deigen ligge og hvile i 20 min. Støt den godt sammen, og del opp i det antall baller du vil ha. Lag brødene som baller, og dypp dem i sesamfrø. Snitt brødet over det hele, med 6 striper hver vei. La brødet heve i ca. 30 min, og stek dem på 220 grader i 30 min.

Til venstre Brynebrødet, til høyre Thoresen Værsågod!

Langpannebrød

20 stk

1 pakke fersk gjær (50g)
5 dl melk
2 ss honning
1 ss salt (vi brukte litt mindre, og det ble salt nok)
1 dl linfrø
2 dl siktet rugmel
ca 1 liter hvetemel

Smuldre gjæren i en rørebolle. Varm melken til 37 grader. Hell litt av melken over gjæren, løs den opp i melken,. Tilsett resten av melken, honning, salt, linfrø, siktet rugmel, og nesten alt hvetemelet – spar litt til utbaking. Elt deigen til den er smidig og slipper bollen. La den heve tildekket i ca. 40 min. Kle en langpanne, ca 30x40 cm, med bakepapir. Trykk ut deigen i langpanne, og rut den forsiktig opp. La den heve i ytterligere 30 min. Sett ovnen på 225 grader. Stek brødet i nedre del av ovnen i ca 15 min. La brødet avkjøle på rist.

Grove rundstykker

60 stk

Dag 1
1 liter vann
2 dl fibra kliblanding eller kruskakli
2 dl linfrø
1 ss salt
2 dl siktet rugmel

Dag 2:
7 dl cultura
2 pakker fersk gjær (100g)
½ dl lys sirup
1 dl solsikkekjerner
2 ½ dl fibra fullkorns hvetemel + 3 dl til utbaking

Dag 1: Kok opp vann med fibra kliblanding, linfrø 0g salt. La det koke i ca 10 min. Ta kjelen av platen og rør inn rugmel. Avkjøl grøten, og dekk deretter til kjelen med lokk eller plastfolie. La stå i romtemperatur til neste dag.

Dag 2: Rør cultura inn i grøten fra dag 1, og varm forsiktig opp blandingen til 37 grader. Løs opp gjæren i litt av blandingen. Tilsett sirup, solsikkekjerner og mesteparten av hvetemelet (2 ½ l). Elt deigen til den er fast, og tilsett mer mel om nødvendig. La deigen heve tildekket i ca. 30 min.

Ha deigen over på en meldrysset areidsflate. Del den i 60 biter, og form til ovale boller. Legg rundstykkene på et stekebrett kledd med bakepapir. La heve i 30 min. Sett ovnen på 250 grader. Stek rundstykkene midt i ovnen i ca. 10 min. Avkjøl.

Sist redigert av Irma : 05-10-07 kl 18:22.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat