Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-07, 13:12   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Joda, det kommer an på hva man snakker om. Å dele kontor med noen som røyker på kontoret hver dag hele dagen gir sikkert en økt risiko for kreft; å stå ti meter unna noen som røyker på bussholdeplassen et par ganger i året tviler jeg på at gir noen målbar eller dokumentert kreftrisiko, selv om man synes det lukter vondt. (Men hvis noen kjenner til nye undersøkelser som viser at passiv røyking er mer skadelig enn jeg er klar over, så er jeg absolutt interessert i å høre om det.)

Det er veldig mange gode argumenter for at folk ikke skal røyke i nærheten av ikke-røykere.
At det er så helsefarlig å bli utsatt for passiv røyking er det derimot vanskelig å være sikker på altså, store studier og metastudier har blitt gjort og man finner at det antagelig er økt risiko for lungekreft og hjerte-karsykdommer hos de som både er utsatt for det hjemme og på jobben, og da i flere tiår.

Som alt annet er en dose-respons på dette, og dersom man blir utsatt for røyking på en bussholdeplass så er ikke dette farlig.

Ikke ment som en unnskyldning overfor røykere som plager andre, men mer en beroligelse om noen skulle være bekymret over helserisikoen.