Sv: Unge Venstre vil legalisere hasj
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Men dette er fortsatt ikke svaret på hvorfor vi har langt flere overdose-dødsfall i Norge enn mange andre land som har en langt slappere narkotikapolitikk. DET vil jeg ha svar på.
him nevner mye fornuftig. På tide å gå litt i dybden av det.
Når det gjelder statistikk, er det ikke sammenlignbart på tvers av landegrensene. Norge er flinke til å føre grundig statistikk, noe vi skal ha skryt for. Jeg har lest litt forskjellig - forskjellige steder, men kriteriene for hva som er overdosedødsfall varierer veldig fra land til land, noe som gjør det umulig å sammenligne tallene. Innad i Nederland har overdosedødsfallene økt.
Videre så står jeg fast ved at økt tilgang gir økt forbruk. Å støtte en av verdens største industrier, vil si at det er OK at mennesker lever i slaveri for å tilfredstille vår lyst etter rusgifter. En legalisering vil heller ikke gjøre noe for de som allerede befinner seg i en vanskelig situasjon. Som en klok sjel skrev; man kan vanskelig kalle det omsorg å holde noen i hånda mens man serverer dem gift med den andre. Omsorg er å gjøre hva man kan for å hjelpe noen ut av en dårlig situasjon, ikke å begrave dem varsomt.
|