Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Denne suppa var jeg litt spent på, har aldri laget den med malte mandler før. Den ble litt syrlig i smaken, jeg tror at vi kommer til å bruke bokstomater hvis vi skal forsøke å lage den igjen.
Kremet tomatsuppe
50 g smør
700 g modne tomater, grovhakket
8 dl varm grønnsaksbuljong
1 ½ dl melk eller matfløte
50 g malte mandler
1 ts sukker
2 ss revne basilikumblad
salt
pepper
- Smelt smøret i en stor kjele. Tilsett tomater og kok i 5 min, til skallet begynner å rynke seg. Krydre med salt og pepper etter smak.
- Ha buljongen i kjelen, kok opp, legg på lokk og la det småkoke i 10 min.
- Rist i mellomtiden de malte mandlene gyllenbrune under en varm grill. Dette tar bare 1-2 min, så følg nøye med.
- Ta suppen av varmen, hell den i en kjøkkenmaskin, og kjør blandingen jevn, eller mos suppen med en potetmoser.
- Passer suppen gjennom en sikt, slik at tomatskall og kjerner fjernes.
- Ha suppen i kjelen, og varm igjen. Rør inn melk eller fløte, malte mandler og sukker. Varm suppen grundig opp og tilsett revet basilikum like før servering.
- Ha suppen i varme suppeboller, og server den rykende varm.
Det kommer kanskje ikke som en overraskelse at jeg har funnet kommende oppskrift i en svensk kokebok. Beklager hvis oversettelsen er litt så som så. Potetmosen ble helt nydelig, og hadde vi hatt sprutepose så ville den sett riktig så lekker ut tror jeg.
Färskaka med potatismostäcke
3-4 personer
400 g kjøttdeig/karbonadedeig
1 squash, middels stor
1-2 ss olje
1 boks hele tomater
1 hvitløksbåt
1 ts basilikum
1 ts salt
1 krm pepper
6 poteter
½ dl melk
1 ss smør
2 eggeplommer
Begynn å lage potetmos. Skrell og kok potetene myke. Varm oljen i pannen. Tilsett kjøttdeig og brun den. Grovriv squash og la den putt den i kjøttdeigen og la dendet frese sammen en stund. Tilsett tomatene, krydre med presset hvitløk, basilikum, salt og pepper. La det koke slik at vesken dunster av. Legg kjøttdeigrøren i en lett smurt ovnssikker form. Press potetene i en potetpresse, eller visp dem sammen. Tilsett melk og matfett. Visp det porøst, og rør ned eggeplommene. Fyll en sprutepose med mos, og lag et rutenett med mos over kjøttdeigrøren. Sett formen i ovnen og gratiner i 225 grader i ca 20 min. Server med kokte grønnsaker, f.eks brokkoli.
Tips: Forenkle retten ved å lage retten med potetmos, rør inn eggeplommer og følg oppskriften.
Denne retten har jeg gledet meg til å lage en hel uke. Fant oppskriften i bladet "Spis bedre". Den minner meg litt om pekinganden jeg fikk servert da jeg opphold meg i Kina en periode. I Kina brukte de så vidt jeg husker kun tynnstrimlet purre, agurk og...et eller annet som jeg ikke husker. Det ble enstemming terningkast 6 fra hele familien for denne retten.
Fylte kyllingpannekaker
3-4 personer
Til 8 pannekaker:
3 dl hvetemel
6 dl melk
3 egg
2 krm salt
smør til steking
1 purre, strimlet
Hoisinkylling:
4 kyllingfileter (500g)
¾ dl hoisinsaus
½ dl kinesisk soyasaus
1 ss brunt sukker (evt. vanlig sukker)
Tilbehør:
Salat, tomat og purre. (Vi brukte også agurk og spinat)
- Pannekaker: Visp sammen alle ingrediensene utenom purre. Ha litt purre i stekepannen før stekingen av hver pannekake. Ha i røre, og stek.
- Hoisinkylling: Del filetene på langs. Ha i hoisinsaus, soya og sukker i en vid kjele. La kyllingkjøttet trekke i sausen i 10 min til det er gjennomkokt. (Vi stekte kyllingene litt etter kokingen.)
- Skjær kjøttet i skrå skiver. Sil sausen. Server pannekakene med grønnsaker, kylling og saus. (Vi kastet sausen, og serverte istedenfor ren hoisinsaus til retten.)
Før pannekaka ble rullet sammen: